Hoe bepaal ik mijn doelgroep?

Het is als merk niet alleen belangrijk om te weten waar je merk voor staat. Voor een succesvolle marketingcampagne is het ook van belang dat je weet wie jouw doelgroep is. Alleen als je dit weet kun je visuals en een tone of voice gebruiken die aansluiten bij je potentiele klanten en hen verleiden tot een aankoop. Daarnaast kun je zo geschikte samenwerkingspartners vinden die dezelfde doelgroep proberen aan te spreken. Hoe bepaal je wie jouw doelgroep is en hoe zorg je voor marketinguitingen die hierop aansluiten? Ik leg het je hieronder puntsgewijs uit.

Klantprofiel opstellen

De eerste stap om te zorgen dat je marketing doelgericht wordt, is door het opstellen van een klantprofiel. Hoe ziet je doelgroep eruit? Wat voor type mens is het? Wat vindt jouw klant belangrijk in het leven? Om dit te bepalen is het belangrijk om je klanttype visueel te maken. Hiervoor kun je het best aan de slag met moodboards: blader door verschillende soorten tijdschriften en scheur afbeeldingen uit die passen bij de look and feel die jij wil uitstralen met je onderneming. Plak er vervolgens kernwoorden bij of schrijf deze op. Woorden die het gevoel van jouw merk goed weergeven.

Denk aan de volgende aspecten wanneer je een klantprofiel opstelt:

  • Wat heeft jouw klant voor inkomen of budget?
  • Waar shopt jouw klant nog meer?
  • In wat voor huis woont je klant? Hoe ziet de inrichting eruit?
  • Wat doet jouw klant in zijn of haar vrije tijd?

Door jezelf dit soort vragen te stellen, krijg je al snel een veel beter beeld over je doelgroep. Het bovenstaande lijstje is natuurlijk niet uitputtend, ga net zo lang door met jezelf vragen stellen tot je voor je gevoel echt die klant van jou te pakken hebt. Wanneer je dit is gelukt kun je vervolgens jouw marketinguitingen hier op af gaan stemmen. Dit kun je doen door een brandbook op te stellen, hierin leg je vast hoe je marketinguitingen eruit moeten zien om naadloos aan te sluiten bij jouw doelgroep.

Brandbook maken

Een brandbook is een document waarin alle richtlijnen over de huisstijl worden vastgelegd. Het doel hiervan is dat je als onderneming een eenduidige uitstraling hebt richting de klant, waardoor je merk direct herkenbaar is voor (potentiële) klanten. In een brandbook staat onder meer:

  • Merknaam;
  • Logo;
  • Typografie;
  • Kleurgebruik;
  • Composities;
  • Materialen

Wanneer je dit hebt bepaald is het goed om na te denken hoe je al deze aspecten online en offline concreet kan toepassen. Om dit te bepalen is het goed om te brainstormen en verschillende opties de revue te laten passeren. Leg deze brainstormsessies vast in beelden en met teksten. Gebruikelijk is om moodboards te maken en daarop begeleidende kernwoorden te plakken of bij te schrijven. Zo kun je bepaalde ideeën makkelijk visualiseren, maar ook even laten rusten zonder dat je ze de volgende dag kwijt bent. Op deze manier kun je jouw brandbook eenvoudig gaan finetunen.

Hoe bereik je je doelgroep?

Wanneer je een klantprofiel en brandbook hebt opgesteld, wordt het opeens een stuk makkelijker om je klant te bereiken. Je weet namelijk welk type klant je voor ogen hebt en hoe je deze het beste kunt benaderen. Stel een contentkalender op en zorg dat je een realistische planning maakt. Gebruik eventueel een tool om je social media kanalen te kunnen managen en je posts in te plannen. Zorg dat al je marketinguitingen precies aansluiten bij alles wat je hebt vastgelegd in je brandbook en ga vervolgens al je uitingen analyseren. Welke waren succesvol en waarom? Stel jezelf ook doelen: hoeveel wil je groeien en is dat realistisch met je huidige doelgroep? Zo maak je alles steeds professioneler, meetbaar en krijg je grip op je marketing. Wel zo fijn!

Kun je nog wel wat hulp gebruiken? Ik help je graag bij het maken van een klantprofiel en het maken van een brandbook.

Hoe krijg ik eenvoudig meer volgers op Instagram?

Veel bedrijven zijn actief op social media. Hier kun je eenvoudig en op een laagdrempelige manier contact leggen met je klanten en doelgroep. Eerst richtten bedrijven zich vooral op Facebook, tegenwoordig is Instagram booming. Hoe onderscheid je je op dit platform en hoe krijg je meer volgers op Instagram?

Unieke content

Op Instagram draait het om beeld. Zorg dus dat het beeld naadloos aansluit bij wat jij wil vertellen als bedrijf. Maak hiervoor eventueel een lijstje met criteria. Waar moet een plaatje of foto aan voldoen om jouw bedrijfsverhaal uit te kunnen dragen? Maak vervolgens eigen en uniek beeld.

Storytelling

Heb je mooi beeld wat perfect jouw bedrijf representeert, dan hoort hier een kort tekstje bij. Zorg dat deze tekst weer aansluit bij wat je als bedrijf wil uitstralen. Richt je je op de internationale markt of heb je ambities over de grens? Dan zijn Engelse teksten logisch. Maar heb je een oer-Hollands product, ga dan vooral niet zogenaamde hippe Engelse slogans erbij plaatsen. Zorg dat het geheel klopt! Wil je reacties van je volgers uitlokken? Stel dan een vraag of roep je volgers (indirect) op om iemand te taggen. Doe dit ook weer niet te vaak, je wil wel natuurlijk overkomen.

Contentplanning

Een contentplanning is voor elk bedrijf essentieel. Hierin bepaal je wat je de komende tijd gaat posten en hoe vaak. Zo krijg je een mooi overzicht en kun je eenvoudig zien of de feed die je voor ogen hebt, gaat passen bij wat je uit wil stralen als bedrijf. Daarnaast is het fijn om vooruit te werken, zodat Instagram er niet bij inschiet. Bovendien is een contentplanning belangrijk als uitgangspunt voor een photoshoot voor uniek beeld.

Idealiter post je minimaal vijf keer per week iets als bedrijf. Voor veel kleine ondernemingen is dit niet realistisch, post dan drie keer per week. Minder dan één keer per week iets op Instagram plaatsen, zet eigenlijk geen zoden aan de dijk. Toch is kwaliteit altijd belangrijker dan kwantiteit.

Maak een bedrijfsprofiel aan

Of je nu een klein of groot bedrijf bent, maak altijd een bedrijfsprofiel aan wanneer je actief bent op Instagram. Dit doe je heel eenvoudig bij je accountinstellingen. Zodra je een bedrijfsprofiel hebt, krijg je allerlei data te zien die razend interessant zijn en je verder kunnen helpen. Zo kun je zien wanneer jouw volgers het meest actief zijn op Instagram en wanneer je het beste iets kunt posten.

Adverteren op Instagram

Heb je een bedrijfsprofiel aangemaakt dan kun je adverteren op Instagram. Hiervoor heb je ook een Facebookaccount nodig, als je dit nog niet hebt, maakt Instagram dit zelf aan als je wil gaan adverteren. Via deze advertenties kun je aangeven voor welk bedrag je hoeveel mensen wil bereiken en wat je doelgroep is.

Gratis meer volgers op Instagram

Adverteren is leuk, maar gratis meer volgers krijgen is natuurlijk leuker. Dit is eenvoudig te realiseren, alleen moet je er wel tijd voor uittrekken. Kijk via het bedrijfsprofiel wie je doelgroep is of welke bedrijven jouw volgers nog meer volgen. Vervolgens ga je de mensen die deze bedrijven volgen ook volgen. Als je dit goed doet, zal zo’n tien procent jou weer gaan volgen.

Deze methode is zeer effectief, maar er zijn wel een paar dingen waarvoor je moet oppassen. Instagram verandert de regeltjes regelmatig, maar kort gezegd, mag je maar zo’n 100 mensen per uur gaan volgen of ontvolgen. Doe je meer, dan vindt Instagram dit verdacht en wordt je account tijdelijk geblokkeerd. Daarnaast staat het niet zo professioneel om meer mensen te volgen dan dat er jou volgen. Toch is deze methode zeer de moeite waard als je niet teveel geld wil uitgeven aan Instagram, maar wel wil groeien. Besteed per dag een half uurtje hieraan en je zal zien, dat je na een paar maanden er duizenden volgers bij hebt.

Hoeveel volgers?

Veel ondernemers willen veel volgers, hiervoor zal je tijd en aandacht aan Instagram moeten besteden. Je kunt beter langzaam en gestaag groeien, dan volgers kopen. Aan nepvolgers heb je namelijk helemaal niks. Als je elke dag bezig bent met Instagram, al is het maar een half uur, dan zou je als je alle tips ter harte neemt, binnen een paar maanden op 3000 volgers kunnen zitten. Dit is een minimum aantal volgers dat je als bedrijf eigenlijk wil. Vanaf dit aantal volgers wordt de engagement belangrijker. Je kunt 20.000 volgers hebben, maar als je gemiddeld maar zo’n 100 likes of reacties op een post hebt, dan heb je meer aan je 5000 volgers die wel massaal op je posts reageren.

Hashtags?

Misschien denk je na het lezen van alle tips: waarom heb ik nog niks over hashtags gelezen? Dat komt omdat die er nauwelijks meer toe doen. Als mensen al op hashtags zoeken, dan is het aanbod zo groot, dat je er waarschijnlijk nooit tussenuit springt. Wil je wel hashtags gebruiken? Zorg dan dat deze hashtags zeldzaam zijn. Hashtags als #fashion of #ootd gaan je binnen de modewereld bijvoorbeeld niks meer opleveren.

Instagram Stories

Als bedrijf worden naast je gewone posts de Instagram Stories steeds belangrijker. Stories zijn de ideale manier om je doelgroep een kijkje achter de schermen te geven en je Instagram persoonlijk te maken. Vaak zit er een groot verschil tussen wat bedrijven op hun feed plaatsen en in hun Stories. Houd hier rekening mee in je contentplanning.

Uitbesteden

Veel bedrijven hebben geen zin om zelf tijd te besteden aan social media, ze besteden het uit. Dit lijkt een makkelijke oplossing, maar vaak zorgt dit ervoor dat de posts niet naadloos aansluiten bij het bedrijf en de tone of voice niet klopt. Om deze reden ben ik er groot voorstander van dat alle medewerkers zich in ieder geval bewust zijn van de rol en mogelijkheden van social media. Natuurlijk moet er iemand (eind)verantwoordelijk zijn, maar hoe leuk is het als verschillende werknemers input aanleveren voor bijvoorbeeld de Instagram Stories. Op die manier gaat je Instagramprofiel steeds beter het verhaal van jouw bedrijf weergeven én het wordt steeds makkelijk om met unieke content te komen. Precies wat je wil toch?

SEO teksten die ook voor je lezers bedoeld zijn

Het schrijven van teksten is geen eenvoudige bezigheid. Zeker op het internet is het aantal teksten de afgelopen jaren explosief toegenomen. Ieder bedrijf, MKB’er of ZZP’er heeft wel een (corporate)blog. Het is een kunst om op te vallen tussen al die andere teksten, die ook schreeuwen om aandacht van de lezer. Een goed artikel weet niet alleen de aandacht van de lezer te trekken, maar houdt deze ook vast. Website bezoekers die na de eerste alinea stoppen met lezen ben je niet alleen kwijt, ze zijn ook slecht voor de SEO-rating van je website. Lees verder voor 10 eenvoudig toepasbare tips waarmee je niet alleen jouw teksten aantrekkelijker maakt, maar ook de SEO-waarde van je website verbetert.

1. Weet wat je wil zeggen

Een gestructureerde tekst met een duidelijk doel is fijn om te lezen. Maak voordat je begint met schrijven een plan en stel een doel. Waarom schrijf je deze tekst? En, misschien nog wel belangrijker: waarom moet de potentiële lezer de tekst lezen? Stel dit doel niet alleen voor het schrijven vast, maar controleer tijdens en na het schrijven van de tekst ook of deze nog steeds overeenkomt met het doel.

Een andere manier om je tekst gestructureerd te laten lopen, is het opstellen van een schema. Als je van tevoren koppen geeft aan je alinea’s zal je zien dat de tekst gestructureerd leest. Laat de inleiding en het slot eventueel open. Wanneer je klaar bent met het artikel zal je deze twee onderdelen beter begrijpen en dus beter over kunnen brengen.

2. Leer je lezer kennen

Als je voor je eigen website schrijft, weet je waarschijnlijk (hopelijk!) wel wie de lezer van jouw website is. Je weet wat deze persoon bezig houdt, wat deze persoon graag wil lezen en met welke problemen deze persoon zit. Een pakkende tekst sluit aan bij de lezer. Spreek je hem of haar met u of jij aan? Welke onderwerpen vindt hij of zij interessant? Google geeft deze data weg aan eigenaren van websites, doe er je voordeel mee! Google Analytics geeft je heel veel inzichten in deze aspecten.

3. Schrijf voor je lezer én Google

Als je veel tijd en moeite in een artikel hebt geïnvesteerd, wil je uiteraard dat dit bericht gelezen wordt. Je kan je verse artikel adverteren via bijvoorbeeld sociale media. Echter, is dit geen duurzame noch goedkope manier om meer lezers te krijgen.

Online marketeers gebruiken specifieke zoekwoorden om te zorgen dat de tekst door de doelgroep gelezen wordt. Dit wordt gedaan aan de hand van zoekwoorden onderzoek, met tools als AnswerThePublic en Google Zoekwoordenplanner. Het gebruiken van woorden die jouw doelgroep gebruikt om zoekopdrachten te doen, zorgt ervoor dat zij op jouw website terecht komen. Pas wel op voor tip 4.

4. Pas op voor een overkill

Het plaatsen van zoekwoorden in een tekst zorgt ervoor dat deze makkelijker gevonden kan worden door de doelgroep via zoekmachines als Google. Zoekmachine optimalisatie is door de jaren heen wel wat verfijnder geworden. Voorheen gebruikte marketeers meerdere keren per alinea een bepaald zoekwoord en werden hierdoor hoger in de zoekresultaten van Google geïndexeerd. Zowel Google als lezers kunnen dit tegenwoordig niet meer waarderen. De zoekmachine zal je website lager indexeren als deze merkt dat je aan keyword stuffing doet. Voor lezers is het onplezierig om hetzelfde woord keer op keer tegen te komen in een tekst.

Pas dus op met het gebruik van zoekwoorden. Er bestaat geen perfect aantal zoekwoorden waaraan een tekst moet voldoen om goed geïndexeerd te worden door Google. Wel worden de algoritmes zoekmachines steeds slimmer en pakken ze synoniemen ook op. Wees dus creatief in het plaatsen van keywords in je teksten.

5. Illustreer de tekst

Niemand zit te wachten op een tekst die uit niets anders bestaat dan tekst, tekst en nog meer tekst. Het toevoegen van afbeeldingen aan je artikelen is niet alleen fijn voor de lezer, de extra keywords die je op deze manier meegeeft, worden ook door Google opgepikt. Zorg dus dat je ook de vooraf geselecteerde zoekwoorden vermeldt in de bestandsnaam en de alternatieve titel van de afbeeldingen. Let er ook op dat afbeelding auteursrechtvrij is. Deze kun je op verschillende sites tegen betaling of gratis downloaden.

6. Lijstjes, lijstjes en lijstjes

Onze concentratie is de afgelopen jaren steeds in volume afgenomen. Telefoons en sociale media hebben ervoor gezorgd dat we al onze informatie kort en overzichtelijk voorgeschoteld willen krijgen. Als tekstschrijver kun je inspelen op dit fenomeen door lijstjes en opsommingen toe te voegen aan je teksten. Zo kan de lezer van de tekst eenvoudig een overzicht krijgen van de tekst. Een bijkomend voordeel is dat Google tegenwoordig opsommingen laat zien in answer boxes op de pagina met zoekresultaten zelf. Als jouw website het antwoord biedt op de vraag van de gebruiker van Google word je door de zoekmachine beloond met een nummer één positie. Een nadeel hiervan is dat de kans kleiner is dat gebruikers daadwerkelijk doorklikken naar je website. Het antwoord staat immers al vermeld in de zoekresultaten zelf.

7. Gebruik verbindingswoorden

Het gebruiken van verbindingswoorden werkt als het ware als een lijm die zinnen en alinea’s aan elkaar koppelt. Op deze manier zorg je voor een duidelijke rode draad en verhoog je de leesbaarheid van de tekst. Zorg ook voor variatie in de verbindingswoorden die je gebruikt. Neem jezelf bijvoorbeeld voor om elke week een aantal nieuwe woorden te gebruiken om je teksten uitdagend te houden.

8. Voorkom fouten

In een ideale wereld zou deze tip overbodig zijn. Helaas leven we (nog) niet in een perfecte wereld, vandaar deze tip. Een tekst die volstaat met spelfouten is onleesbaar en onprofessioneel. Als je schrijft in Word kun je natuurlijk gebruik maken van de spellingscheck. Voor diegene die in het Engels schrijven bestaat er de gratis software van Grammarly. Deze app helpt met spel- en schrijffouten.

Let naast spel- en schrijffouten ook op opmaakfouten en consistentiefouten. Houd de tekst leesbaar door alinea’s en witregels toe te voegen en zorg dat dit in de hele tekst hetzelfde is. Beslis voor het schrijven van de tekst of je de lezer met ‘jij’ of ‘u’ aanspreekt en houd deze keuze ook de hele tekst (of de hele website) vast.

9. Herlees meermaals en durf te schrappen

Lees altijd zelf je tekst nog één laatste keer door voordat deze online wordt gezet. Als je het gevoel hebt dat je niet meer objectief naar de tekst kunt kijken, is het verstandig om te vragen of iemand anders deze even door wil lezen. Wees vooral niet bang om tekst te schrappen. Kwaliteit gaat nog altijd boven kwantiteit.

10. Eindig met een call-to-action

Tot slot een tip vanuit een marketing perspectief: sluit je teksten af met een call-to-action. Of dit nou een reactie betreft of het overgaan tot aankoop, de lezer die de gehele tekst gelezen heeft, toont een zekere interesse. Je kunt een contactformulier of comment section plaatsen onder je blogs. Als je het simpel wil houden, kun je links plaatsen naar relevante artikelen die je in het verleden hebt geschreven.

Dit artikel is geschreven door Chent Creative. Chent biedt op maat gemaakte marketing oplossingen. Ontdek hoe Chent Creative kan helpen om de marketingstrategie van je onderneming te optimaliseren en neem snel een kijkje op de website van Chent Creative!

SEO in een notendop

Wat is SEO? Wanneer ik vertel over mijn werk, vragen veel mensen zich af wat SEO is. SEO staat voor Search Engine Optimalization, maar wat houdt dit precies in? Kort gezegd houd je je met SEO bezig wanneer je zorgt dat een website beter scoort in zoekmachines. Hier komt echter van alles bij kijken.

Technisch in orde

In de eerste plaats moet een website technisch in orde zijn. Goede URL’s zijn hierbij essentieel. Heeft jouw website een logische naam bij het onderwerp dat je aankaart op je site, dan is dit een pré. Hetzelfde geldt voor alle pagina’s op je website. Zorg hierbij voor korte URL’s, het is beter wanneer het onderwerp van je pagina dichtbij de oorspronkelijke naam van je site staat. Daarnaast moet de HTML code van je pagina’s op orde zijn. Zorg zogezegd voor schone codes. Als dit als abracadabra klinkt, schakel hier dan vooral een expert voor in.

Visueel aantrekkelijk en duidelijk

Heb je een website die technisch goed in elkaar zit, dan ben je er nog niet. Wil je hoog scoren in zoekmachines, dan wil je dat bezoekers lang op je website zitten en niet snel wegklikken. Hiervoor is het belangrijk dat je site logisch en duidelijk in elkaar zit. Daarnaast is het natuurlijk fijn als de site ook visueel aantrekkelijk is. Dit laatste is natuurlijk een subjectief aspect. Wat de één aantrekkelijk eruit vindt zien, vindt een ander lelijk. Toch is het wel goed om dit in je achterhoofd te houden wanneer je een website ontwerpt of laat ontwerpen.

Nieuwe content

Doe je een lange tijd niks aan je website, dan zal je bijna automatisch zakken in Google. Het is dus belangrijk om regelmatig met nieuwe content te komen. Zorg altijd dat dit relevante content is, want schrijven om het schrijven daar prikken zoekmachines snel doorheen. Tegenwoordig houdt Google steeds meer van lange artikelen, een goed stuk van 1000 woorden laat zien dat je een expert bent op jouw gebied en dit wordt door zoekmachines gewaardeerd.

Linkbuilden

Heb je een aantrekkelijke website die technisch goed in elkaar zit met interessante informatie, dan ben je er nog niet. Voor wie hoog wil scoren in zoekmachines is linkbuilden essentieel. Say what? Juist linkbuilden, dit houdt in dat er op andere sites een link naar jouw website staat. Google hecht hier veel waarde aan. Zie het als mond-op-mond reclame: wanneer er over fysieke winkels veel gepraat wordt, is dit goede marketing. Hetzelfde geldt voor online: wanneer veel andere sites het hebben over jouw website, ziet Google dit als een indicatie dat jouw website ertoe doet. Ga echter nooit klakkeloos linkbuilden, het is van belang dat relevante en goede websites naar jouw linken, anders kan het juist in je nadeel werken.

Overige zaken

Zoals je leest komt er een hoop bij SEO kijken. Naast bovenstaande highlights zijn andere aspecten ook van belang. Denk aan speciale SEO teksten, metateksten, de invloed van social media, goede titels (ook bij afbeeldingen), interne links in je artikelen, vrijwel alles heeft invloed op de SEO. Wil je het ver schoppen met je website, dan is het belangrijk om iemand bij de site te betrekken die kaas heeft gegeten van de werking van zoekmachines.