Veel bedrijven zijn actief op social media. Hier kun je eenvoudig en op een laagdrempelige manier contact leggen met je klanten en doelgroep. Eerst richtten bedrijven zich vooral op Facebook, tegenwoordig is Instagram booming. Hoe onderscheid je je op dit platform en hoe krijg je meer volgers op Instagram?

Unieke content

Op Instagram draait het om beeld. Zorg dus dat het beeld naadloos aansluit bij wat jij wil vertellen als bedrijf. Maak hiervoor eventueel een lijstje met criteria. Waar moet een plaatje of foto aan voldoen om jouw bedrijfsverhaal uit te kunnen dragen? Maak vervolgens eigen en uniek beeld.

Heb je mooi beeld wat perfect jouw bedrijf representeert, dan hoort hier een kort tekstje bij. Zorg dat deze tekst weer aansluit bij wat je als bedrijf wil uitstralen. Richt je je op de internationale markt of heb je ambities over de grens? Dan zijn Engelse teksten logisch. Maar heb je een oer-Hollands product, ga dan vooral niet zogenaamde hippe Engelse slogans erbij plaatsen. Zorg dat het geheel klopt! Wil je reacties van je volgers uitlokken? Stel dan een vraag of roep je volgers (indirect) op om iemand te taggen. Doe dit ook weer niet te vaak, je wil wel natuurlijk overkomen.

Contentplanning

Een contentplanning is voor elk bedrijf essentieel. Hierin bepaal je wat je de komende tijd gaat posten en hoe vaak. Zo krijg je een mooi overzicht en kun je eenvoudig zien of de feed die je voor ogen hebt, gaat passen bij wat je uit wil stralen als bedrijf. Daarnaast is het fijn om vooruit te werken, zodat Instagram er niet bij inschiet. Bovendien is een contentplanning belangrijk als uitgangspunt voor een photoshoot voor uniek beeld.

Idealiter post je minimaal vijf keer per week iets als bedrijf. Voor veel kleine ondernemingen is dit niet realistisch, post dan drie keer per week. Minder dan één keer per week iets op Instagram plaatsen, zet eigenlijk geen zoden aan de dijk. Toch is kwaliteit altijd belangrijker dan kwantiteit.

Maak een bedrijfsprofiel aan

Of je nu een klein of groot bedrijf bent, maak altijd een bedrijfsprofiel aan wanneer je actief bent op Instagram. Dit doe je heel eenvoudig bij je accountinstellingen. Zodra je een bedrijfsprofiel hebt, krijg je allerlei data te zien die razend interessant zijn en je verder kunnen helpen. Zo kun je zien wanneer jouw volgers het meest actief zijn op Instagram en wanneer je het beste iets kunt posten.

Adverteren op Instagram

Heb je een bedrijfsprofiel aangemaakt dan kun je adverteren op Instagram. Hiervoor heb je ook een Facebookaccount nodig, als je dit nog niet hebt, maakt Instagram dit zelf aan als je wil gaan adverteren. Via deze advertenties kun je aangeven voor welk bedrag je hoeveel mensen wil bereiken en wat je doelgroep is.

Gratis meer volgers op Instagram

Adverteren is leuk, maar gratis meer volgers krijgen is natuurlijk leuker. Dit is eenvoudig te realiseren, alleen moet je er wel tijd voor uittrekken. Kijk via het bedrijfsprofiel wie je doelgroep is of welke bedrijven jouw volgers nog meer volgen. Vervolgens ga je de mensen die deze bedrijven volgen ook volgen. Als je dit goed doet, zal zo’n tien procent jou weer gaan volgen.

Deze methode is zeer effectief, maar er zijn wel een paar dingen waarvoor je moet oppassen. Instagram verandert de regeltjes regelmatig, maar kort gezegd, mag je maar zo’n 100 mensen per uur gaan volgen of ontvolgen. Doe je meer, dan vindt Instagram dit verdacht en wordt je account tijdelijk geblokkeerd. Daarnaast staat het niet zo professioneel om meer mensen te volgen dan dat er jou volgen. Toch is deze methode zeer de moeite waard als je niet teveel geld wil uitgeven aan Instagram, maar wel wil groeien. Besteed per dag een half uurtje hieraan en je zal zien, dat je na een paar maanden er duizenden volgers bij hebt.

Hoeveel volgers?

Veel ondernemers willen veel volgers, hiervoor zal je tijd en aandacht aan Instagram moeten besteden. Je kunt beter langzaam en gestaag groeien, dan volgers kopen. Aan nepvolgers heb je namelijk helemaal niks. Als je elke dag bezig bent met Instagram, al is het maar een half uur, dan zou je als je alle tips ter harte neemt, binnen een paar maanden op 3000 volgers kunnen zitten. Dit is een minimum aantal volgers dat je als bedrijf eigenlijk wil. Vanaf dit aantal volgers wordt de engagement belangrijker. Je kunt 20.000 volgers hebben, maar als je gemiddeld maar zo’n 100 likes of reacties op een post hebt, dan heb je meer aan je 5000 volgers die wel massaal op je posts reageren.

Hashtags?

Misschien denk je na het lezen van alle tips: waarom heb ik nog niks over hashtags gelezen? Dat komt omdat die er nauwelijks meer toe doen. Als mensen al op hashtags zoeken, dan is het aanbod zo groot, dat je er waarschijnlijk nooit tussenuit springt. Wil je wel hashtags gebruiken? Zorg dan dat deze hashtags zeldzaam zijn. Hashtags als #fashion of #ootd gaan je binnen de modewereld bijvoorbeeld niks meer opleveren.

Instagram Stories

Als bedrijf worden naast je gewone posts de Instagram Stories steeds belangrijker. Stories zijn de ideale manier om je doelgroep een kijkje achter de schermen te geven en je Instagram persoonlijk te maken. Vaak zit er een groot verschil tussen wat bedrijven op hun feed plaatsen en in hun Stories. Houd hier rekening mee in je contentplanning.

Uitbesteden

Veel bedrijven hebben geen zin om zelf tijd te besteden aan social media, ze besteden het uit. Dit lijkt een makkelijke oplossing, maar vaak zorgt dit ervoor dat de posts niet naadloos aansluiten bij het bedrijf en de tone of voice niet klopt. Om deze reden ben ik er groot voorstander van dat alle medewerkers zich in ieder geval bewust zijn van de rol en mogelijkheden van social media. Natuurlijk moet er iemand (eind)verantwoordelijk zijn, maar hoe leuk is het als verschillende werknemers input aanleveren voor bijvoorbeeld de Instagram Stories. Op die manier gaat je Instagramprofiel steeds beter het verhaal van jouw bedrijf weergeven én het wordt steeds makkelijk om met unieke content te komen. Precies wat je wil toch?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *