Het schrijven van teksten is geen eenvoudige bezigheid. Zeker op het internet is het aantal teksten de afgelopen jaren explosief toegenomen. Ieder bedrijf, MKB’er of ZZP’er heeft wel een (corporate)blog. Het is een kunst om op te vallen tussen al die andere teksten, die ook schreeuwen om aandacht van de lezer. Een goed artikel weet niet alleen de aandacht van de lezer te trekken, maar houdt deze ook vast. Website bezoekers die na de eerste alinea stoppen met lezen ben je niet alleen kwijt, ze zijn ook slecht voor de SEO-rating van je website. Lees verder voor 10 eenvoudig toepasbare tips waarmee je niet alleen jouw teksten aantrekkelijker maakt, maar ook de SEO-waarde van je website verbetert.

1. Weet wat je wil zeggen

Een gestructureerde tekst met een duidelijk doel is fijn om te lezen. Maak voordat je begint met schrijven een plan en stel een doel. Waarom schrijf je deze tekst? En, misschien nog wel belangrijker: waarom moet de potentiële lezer de tekst lezen? Stel dit doel niet alleen voor het schrijven vast, maar controleer tijdens en na het schrijven van de tekst ook of deze nog steeds overeenkomt met het doel.

Een andere manier om je tekst gestructureerd te laten lopen, is het opstellen van een schema. Als je van tevoren koppen geeft aan je alinea’s zal je zien dat de tekst gestructureerd leest. Laat de inleiding en het slot eventueel open. Wanneer je klaar bent met het artikel zal je deze twee onderdelen beter begrijpen en dus beter over kunnen brengen.

2. Leer je lezer kennen

Als je voor je eigen website schrijft, weet je waarschijnlijk (hopelijk!) wel wie de lezer van jouw website is. Je weet wat deze persoon bezig houdt, wat deze persoon graag wil lezen en met welke problemen deze persoon zit. Een pakkende tekst sluit aan bij de lezer. Spreek je hem of haar met u of jij aan? Welke onderwerpen vindt hij of zij interessant? Google geeft deze data weg aan eigenaren van websites, doe er je voordeel mee! Google Analytics geeft je heel veel inzichten in deze aspecten.

3. Schrijf voor je lezer én Google

Als je veel tijd en moeite in een artikel hebt geïnvesteerd, wil je uiteraard dat dit bericht gelezen wordt. Je kan je verse artikel adverteren via bijvoorbeeld sociale media. Echter, is dit geen duurzame noch goedkope manier om meer lezers te krijgen.

Online marketeers gebruiken specifieke zoekwoorden om te zorgen dat de tekst door de doelgroep gelezen wordt. Dit wordt gedaan aan de hand van zoekwoorden onderzoek, met tools als AnswerThePublic en Google Zoekwoordenplanner. Het gebruiken van woorden die jouw doelgroep gebruikt om zoekopdrachten te doen, zorgt ervoor dat zij op jouw website terecht komen. Pas wel op voor tip 4.

4. Pas op voor een overkill

Het plaatsen van zoekwoorden in een tekst zorgt ervoor dat deze makkelijker gevonden kan worden door de doelgroep via zoekmachines als Google. Zoekmachine optimalisatie is door de jaren heen wel wat verfijnder geworden. Voorheen gebruikte marketeers meerdere keren per alinea een bepaald zoekwoord en werden hierdoor hoger in de zoekresultaten van Google geïndexeerd. Zowel Google als lezers kunnen dit tegenwoordig niet meer waarderen. De zoekmachine zal je website lager indexeren als deze merkt dat je aan keyword stuffing doet. Voor lezers is het onplezierig om hetzelfde woord keer op keer tegen te komen in een tekst.

Pas dus op met het gebruik van zoekwoorden. Er bestaat geen perfect aantal zoekwoorden waaraan een tekst moet voldoen om goed geïndexeerd te worden door Google. Wel worden de algoritmes zoekmachines steeds slimmer en pakken ze synoniemen ook op. Wees dus creatief in het plaatsen van keywords in je teksten.

5. Illustreer de tekst

Niemand zit te wachten op een tekst die uit niets anders bestaat dan tekst, tekst en nog meer tekst. Het toevoegen van afbeeldingen aan je artikelen is niet alleen fijn voor de lezer, de extra keywords die je op deze manier meegeeft, worden ook door Google opgepikt. Zorg dus dat je ook de vooraf geselecteerde zoekwoorden vermeldt in de bestandsnaam en de alternatieve titel van de afbeeldingen. Let er ook op dat afbeelding auteursrechtvrij is. Deze kun je op verschillende sites tegen betaling of gratis downloaden.

6. Lijstjes, lijstjes en lijstjes

Onze concentratie is de afgelopen jaren steeds in volume afgenomen. Telefoons en sociale media hebben ervoor gezorgd dat we al onze informatie kort en overzichtelijk voorgeschoteld willen krijgen. Als tekstschrijver kun je inspelen op dit fenomeen door lijstjes en opsommingen toe te voegen aan je teksten. Zo kan de lezer van de tekst eenvoudig een overzicht krijgen van de tekst. Een bijkomend voordeel is dat Google tegenwoordig opsommingen laat zien in answer boxes op de pagina met zoekresultaten zelf. Als jouw website het antwoord biedt op de vraag van de gebruiker van Google word je door de zoekmachine beloond met een nummer één positie. Een nadeel hiervan is dat de kans kleiner is dat gebruikers daadwerkelijk doorklikken naar je website. Het antwoord staat immers al vermeld in de zoekresultaten zelf.

7. Gebruik verbindingswoorden

Het gebruiken van verbindingswoorden werkt als het ware als een lijm die zinnen en alinea’s aan elkaar koppelt. Op deze manier zorg je voor een duidelijke rode draad en verhoog je de leesbaarheid van de tekst. Zorg ook voor variatie in de verbindingswoorden die je gebruikt. Neem jezelf bijvoorbeeld voor om elke week een aantal nieuwe woorden te gebruiken om je teksten uitdagend te houden.

8. Voorkom fouten

In een ideale wereld zou deze tip overbodig zijn. Helaas leven we (nog) niet in een perfecte wereld, vandaar deze tip. Een tekst die volstaat met spelfouten is onleesbaar en onprofessioneel. Als je schrijft in Word kun je natuurlijk gebruik maken van de spellingscheck. Voor diegene die in het Engels schrijven bestaat er de gratis software van Grammarly. Deze app helpt met spel- en schrijffouten.

Let naast spel- en schrijffouten ook op opmaakfouten en consistentiefouten. Houd de tekst leesbaar door alinea’s en witregels toe te voegen en zorg dat dit in de hele tekst hetzelfde is. Beslis voor het schrijven van de tekst of je de lezer met ‘jij’ of ‘u’ aanspreekt en houd deze keuze ook de hele tekst (of de hele website) vast.

9. Herlees meermaals en durf te schrappen

Lees altijd zelf je tekst nog één laatste keer door voordat deze online wordt gezet. Als je het gevoel hebt dat je niet meer objectief naar de tekst kunt kijken, is het verstandig om te vragen of iemand anders deze even door wil lezen. Wees vooral niet bang om tekst te schrappen. Kwaliteit gaat nog altijd boven kwantiteit.

10. Eindig met een call-to-action

Tot slot een tip vanuit een marketing perspectief: sluit je teksten af met een call-to-action. Of dit nou een reactie betreft of het overgaan tot aankoop, de lezer die de gehele tekst gelezen heeft, toont een zekere interesse. Je kunt een contactformulier of comment section plaatsen onder je blogs. Als je het simpel wil houden, kun je links plaatsen naar relevante artikelen die je in het verleden hebt geschreven.

Dit artikel is geschreven door Chent Creative. Chent biedt op maat gemaakte marketing oplossingen. Ontdek hoe Chent Creative kan helpen om de marketingstrategie van je onderneming te optimaliseren en neem snel een kijkje op de website van Chent Creative!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *