Hoe bepaal ik mijn doelgroep?

Het is als merk niet alleen belangrijk om te weten waar je merk voor staat. Voor een succesvolle marketingcampagne is het ook van belang dat je weet wie jouw doelgroep is. Alleen als je dit weet kun je visuals en een tone of voice gebruiken die aansluiten bij je potentiele klanten en hen verleiden tot een aankoop. Daarnaast kun je zo geschikte samenwerkingspartners vinden die dezelfde doelgroep proberen aan te spreken. Hoe bepaal je wie jouw doelgroep is en hoe zorg je voor marketinguitingen die hierop aansluiten? Ik leg het je hieronder puntsgewijs uit.

Klantprofiel opstellen

De eerste stap om te zorgen dat je marketing doelgericht wordt, is door het opstellen van een klantprofiel. Hoe ziet je doelgroep eruit? Wat voor type mens is het? Wat vindt jouw klant belangrijk in het leven? Om dit te bepalen is het belangrijk om je klanttype visueel te maken. Hiervoor kun je het best aan de slag met moodboards: blader door verschillende soorten tijdschriften en scheur afbeeldingen uit die passen bij de look and feel die jij wil uitstralen met je onderneming. Plak er vervolgens kernwoorden bij of schrijf deze op. Woorden die het gevoel van jouw merk goed weergeven.

Denk aan de volgende aspecten wanneer je een klantprofiel opstelt:

  • Wat heeft jouw klant voor inkomen of budget?
  • Waar shopt jouw klant nog meer?
  • In wat voor huis woont je klant? Hoe ziet de inrichting eruit?
  • Wat doet jouw klant in zijn of haar vrije tijd?

Door jezelf dit soort vragen te stellen, krijg je al snel een veel beter beeld over je doelgroep. Het bovenstaande lijstje is natuurlijk niet uitputtend, ga net zo lang door met jezelf vragen stellen tot je voor je gevoel echt die klant van jou te pakken hebt. Wanneer je dit is gelukt kun je vervolgens jouw marketinguitingen hier op af gaan stemmen. Dit kun je doen door een brandbook op te stellen, hierin leg je vast hoe je marketinguitingen eruit moeten zien om naadloos aan te sluiten bij jouw doelgroep.

Brandbook maken

Een brandbook is een document waarin alle richtlijnen over de huisstijl worden vastgelegd. Het doel hiervan is dat je als onderneming een eenduidige uitstraling hebt richting de klant, waardoor je merk direct herkenbaar is voor (potentiële) klanten. In een brandbook staat onder meer:

  • Merknaam;
  • Logo;
  • Typografie;
  • Kleurgebruik;
  • Composities;
  • Materialen

Wanneer je dit hebt bepaald is het goed om na te denken hoe je al deze aspecten online en offline concreet kan toepassen. Om dit te bepalen is het goed om te brainstormen en verschillende opties de revue te laten passeren. Leg deze brainstormsessies vast in beelden en met teksten. Gebruikelijk is om moodboards te maken en daarop begeleidende kernwoorden te plakken of bij te schrijven. Zo kun je bepaalde ideeën makkelijk visualiseren, maar ook even laten rusten zonder dat je ze de volgende dag kwijt bent. Op deze manier kun je jouw brandbook eenvoudig gaan finetunen.

Hoe bereik je je doelgroep?

Wanneer je een klantprofiel en brandbook hebt opgesteld, wordt het opeens een stuk makkelijker om je klant te bereiken. Je weet namelijk welk type klant je voor ogen hebt en hoe je deze het beste kunt benaderen. Stel een contentkalender op en zorg dat je een realistische planning maakt. Gebruik eventueel een tool om je social media kanalen te kunnen managen en je posts in te plannen. Zorg dat al je marketinguitingen precies aansluiten bij alles wat je hebt vastgelegd in je brandbook en ga vervolgens al je uitingen analyseren. Welke waren succesvol en waarom? Stel jezelf ook doelen: hoeveel wil je groeien en is dat realistisch met je huidige doelgroep? Zo maak je alles steeds professioneler, meetbaar en krijg je grip op je marketing. Wel zo fijn!

Kun je nog wel wat hulp gebruiken? Ik help je graag bij het maken van een klantprofiel en het maken van een brandbook.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.